Pentikin vuoden 2022 vastuullisuuskatsaus on julkaistu

Pentikin vuoden 2022 vastuullisuuskatsaus on julkaistu

Tiedote 14.6.2023

Pentikin vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu

Suomalainen sisustamisen designtalo Pentik on julkaissut vuoden 2022 vastuullisuuskatsauksen. Perheyritys julkaisi ensimmäisen vastuullisuuskatsauksensa viime vuonna, minkä jälkeen vastuullisuustyötä on lähdetty edistämään systemaattisesti. Tuoreessa katsauksessa kerrotaan vastuullisuustyön edistymisestä sekä vuonna 2022 tehdyistä vastuullisuustoimista ja kohokohdista.

Kotimaisuuden, lähituotannon ja suomalaisen keramiikkaosaamisen säilyttämisen arvoja liputtavan yrityksen kolme keskeisintä vastuullisuuden teemaa on kiteytetty ympäristöstä välittämiseen, ihmisistä huolehtimiseen sekä vastuunkantoon tuotteista ja ihmisistä. Alle on koottu merkittävimmät kohokohdat vuoden 2022 vastuullisuustyön edistymisen osalta. 

Pentikin vastuullisuustyön kohokohdat vuodelta 2022

  • Ekokompassiympäristöjärjestelmän sertifikaatin saaminen Posion keramiikkatehtaalle. 
  • Pentikin ensimmäisen vastuullisuuskatsauksen julkaisu. 
  • Yrityksen hiilijalanjäljen laskenta. 
  • Oman toimialansa ykkössija suomalaisten mielikuvia mittaavassa Sustainable Brand Index -vertailussa. 
  • Pentikin vastuullisten materiaalien sekä suunnittelu- ja hankintatapojen käsikirjan luonti. 
  • 20 500 € lahjoitus UNICEFille, sisältäen Viljapelto ja Poutapilvet -lautasten myynnistä saadun tuoton sekä 10 000 € ylimääräisen lahjoituksen Ukrainan lasten ja perheiden auttamiseen.  

Vuonna 2022 Pentik kohtasi yleisestä maailmantilanteesta johtuvia haasteita, minkä vuoksi kaikkiin asetettuihin tavoitteisiin ei päästy, vaan osa vastuullisuustavoitteista, kuten työtyytyväisyys ja tuotteiden kotimaisuusaste laski.

”Toimintaympäristömme on ollut viime vuosina erityisen kovassa muutoksessa, kun maailman kriisit haastavat meitä. Kuluttajien ostovoima on heikentynyt merkittävästi viimeisen vuoden aikana, mikä on saanut meistä monet harkitsemaan kulutuspäätöksiään entistä tarkemmin. Harkitseva, vastuullinen kuluttaminen on onneksi myös erittäin tavoiteltava asia. Meidän suunnittelumme ja valikoimamme lähtee siitä perusajatuksesta, että tuotteet kestävät sukupolvelta toiselle. Erityisesti keramiikka on ikuista, huolellisesti käsiteltynä se kestää monta elinikää. Vastuullisuus on jatkuvaa tekemistä, jossa emme ole koskaan valmiita. Tavoitteemme on kuitenkin olla aina huomenna hieman parempia kuin tänään.”, toteaa Pentikin toimitusjohtaja Riikka Wulff.

Syksyn 2023 aikana yrityksen vastuullisuustyö jatkuu muun muassa hiilijalanjäljen laskennalla ja päästötavoitteiden asetannalla. Pentik viestii 2023 tehdyistä toimista tarkemmin seuraavassa vastuullisuuskatsauksessaan, joka julkaistaan 2024 kesäkuussa. Pentikin tuoreeseen vastuullisuuskatsaukseen sekä vastuullisuusteemoihin ja -tavoitteisiin voi tutustua täällä Lisätietoja:  Taru Toivanen, markkinointipäällikkö puh. 0503662865 s-posti: lehdisto@pentik.com 

Karu pohjola opettaa laittamaan paikat kauniiksi. Pohjoisen talvi ei ole vain revontulia. Se on myös pimeyttä, räntäsadetta, jäätäviä tuulia ja liukkaita katuja. Ehkä juuri talven karuus on opettanut meidät arvostamaan kaikkea kaunista, mitä pohjoinen luonto ja vaihtuvat vuodenajat tarjoavat. Me - Pentik - olemme suomalainen sisustamisen lifestyle brändi. Annamme muotoja sille, mikä muovasi meidät. Pohjoinen luonto. Vuonna 1971 perustetun perheyrityksemme maailman pohjoisin keramiikkatehdas sijaitsee Posiolla. Suomen Lapissa. Omia myymälöitä meillä on verkkokauppa mukaan lukien 47. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 25 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 200 henkilöä Suomessa.